We proberen nog meer aan te sluiten op de belevingswereld van jongeren en vaker met hen in gesprek te komen. Daarom zoeken we onze doelgroepen vaker op en nemen weer deel aan beurzen en events.
De online resultaten van onze campagne waren tot dusver goed, maar er blijkt ook weer behoefte aan live presentaties. Op beurzen, evenementen en in een escaperoom voor middelbare scholen. Wil je weten met welke middelbare scholen er al contact is in jouw regio? Neem dan contact op met Karin Gibcus, projectleider Power up the Planet.
Power up the Planet op onderwijsbeurzen met VR-bril
Na het succes op 'Skills - The Finals' in maart, staan we dit jaar op alle vier grote onderwijsbeurzen en hebben we ons aangemeld voor 'Skills - The Finals 2025', die gepland staan voor donderdag 20 en vrijdag 21 maart 2025. We zijn inmiddels begonnen met de voorbereidingen hiervoor.
Daarnaast hebben we een VR-bril Elektriciteit ontwikkeld, die vanaf eind november wordt ingezet op de laatste twee beurzen van dit jaar. In januari 2025 ontwikkelen we ook nog een VR-bril Gas.
Meer weten of campagnematerialen gebruiken?
De stand van 'Power up the Planet!' en de bijbehorende materialen zijn voor alle netwerkbedrijven beschikbaar via het O&O-fonds NWb. Wil je meer informatie over het lenen van materialen of het aansluiten op één van de onderwijsbeurzen? Neem dan contact op met Karin Gibcus, projectleider Power up the Planet.
Interviews AD-online en regionale kranten
Naar aanleiding van onze aanwezigheid op de onderwijsbeurzen zijn jongeren uit de bedrijfsschool van Stedin en de Junior Academy van Enexis geïnterviewd over hun redenen om te kiezen voor een opleiding die met de energietransitie te maken heeft.
Nieuwe campagne op TikTok
Dit jaar loopt er een speciale campagne voor jongeren in de leeftijd van 14 en 15 jaar (niveau VMBO 2, HAVO-VWO 3). Voor hen maken we content over uiteenlopende onderwerpen op TikTok; het platform waarop zij online vaak vertoeven. We gieten deze informatie in een vorm die hen direct aanspreekt: 'fun first' en onmiskenbaar 'homemade', zoals gebruikelijk is op TikTok, en natuurlijk met "een vleugje techniek".
Bezoek het TikTok-kanaal van 'Power up the Planet!'
Momenteel voorzien we ons Power up the Planet-kanaal op TikTok met nieuwe content, ter voorbereiding op een grootse campagne die in het begin van het nieuwe jaar zal starten, rond de livegang van de escaperoom. Daarover lees je hieronder meer.
Escaperoom 'on tour' naar scholen
Vanaf eind februari 2025 gaan we met een escaperoom langs middelbare scholen om jongeren van 14 en 15 jaar op een interactieve manier te enthousiasmeren voor energietechniek. Deze escaperoom vervangt een reguliere techniek(blok)les. De escaperoom wordt gespeeld door de hele klas, ingedeeld in meerdere teams. Zij nemen deel aan energy- en detective-challenges, verdeeld over vier spelrondes: introductie, storingen opsporen, gas en duurzaamheid.
Eind november starten de testdagen, in samenwerking met technici van de netwerkbedrijven en met EDG, de ontwikkelaar van het lespakket voor Power up the Planet en het keuzevak Nutsvoorzieningen. Het is de bedoeling dat de escaperoom deel gaat uitmaken van een doorlopende leerlijn.
Wil je een school voordragen voor de inzet van de nieuwe escaperoom? Neem dan contact op met Karin Gibcus, projectleider Power up the Planet.