Project 'Blijf de baas over de situatie'

Medewerkers binnen de sector Grondstoffen Energie en Omgeving (voorheen: Afval & Milieu) hebben bij het uitvoeren van hun taken dagelijks contact met het publiek. De meeste contacten verlopen prima. Maar helaas zijn er ook contacten die alles behalve vriendelijk verlopen. Dit gebeurt in toenemende mate en het lijkt een weerspiegeling van de huidige samenleving. De media berichten regelmatig over incidenten waarbij medewerkers van hulpdiensten en gemeenten worden bedreigd door het publiek.

Omgaan met agressie. Daar hebben veel mensen tijdens hun werk op veel manieren mee te maken. Vuilnismannen ook, maar die zijn meestal niet zo bang uitgevallen. En laat dat nu net het probleem zijn!

Vraag:
Hoe leren we deze stoere mannen (en een enkele vrouw) desondanks om letterlijk heer maar ook meester te blijven van elke situatie?
 
Antwoord:
Door het agressieprobleem niet bij hen neer te leggen, maar juist bij de klanten. Met humor wordt duidelijk gemaakt dat er zes soorten agressieve klanten bestaan en dat die allemaal kalm te krijgen zijn met een bijpassende aanpak.

Gevolg: een online leeroplossing die - met behulp van aansprekende video over (uitvergrote) alledaagse situaties - vuilnismannen leert om met agressie om te gaan. Zomaar een reactie? 'Die technieken werken thuis ook bij mijn vriendin!'
 
Inzicht in weerbaar handelen
De e-training 'Blijf de Baas' geeft deelnemers inzicht in wat er met klantvriendelijk en weerbaar handelen wordt bedoeld. Ook worden zij bewustgemaakt van hun eigen houding en gedrag naar klanten en publiek. De deelnemers worden getraind in vaardigheden om kritische situaties in de praktijk te herkennen en vooral ook hoe zij daarmee moeten omgaan.

Geïnteresseerd?
Neem voor meer informatie contact op met Marco Sassen.