We weten allemaal dat gezond eten, niet roken en bewegen goed voor je is. En dat bijblijven in je vak en nieuwe vaardigheden leren nodig is om aan de slag te blijven. Ook weten we dat een goede balans tussen werk en ontspanning belangrijk is...
En tóch blijft het kennelijk moeilijk om verantwoorde voedingskeuzes te maken, te stoppen met roken, meer te gaan bewegen, een blokje om met collega’s in plaats van achter je laptop een broodje wegwerken of eindelijk eens te beginnen met die opleiding om nieuwe vaardigheden te leren en soms ‘nee’ te zeggen als het je écht te veel wordt.
Waarom werken filmpjes over DI zo goed?
Beelden spreken vaak meer dan woorden. In elk filmpje wordt een fictieve werknemer gevolgd, die in het dagelijks leven uiteenlopende keuzes maakt. Elk filmpje staat op zich, maar als een rode draad door de filmpjes kijkt een groen mannetje - als een soort geweten - over de schouder van de medewerker mee of er wel gezonde keuzes worden gemaakt. Soms tot vervelends toe, dus aan het einde van de dag wordt het groene mannetje buiten de deur gezet.
We kozen voor groen, omdat deze kleur staat voor ontwikkeling en vernieuwing. Groen wordt door velen ook geassocieerd met groei, veiligheid, milieu en energie.
Bekijk de filmpjes voor DI!
De opnamedagen zijn achter de rug. Alle scènes zijn opgenomen op herkenbare plekken; in en om het huis, in de kantine, in en rond de wagen, aan het bureau, in de wandelgangen en bij de koffiecorner. Wij danken de mensen van Cyclus voor de gastvrijheid tijdens de opnamen van de bedrijfsscènes.
Inmiddels zijn er drie korte films van maximaal 90 seconden in ons Vimeo-kanaal beschikbaar. Deze kun je eenvoudig verspreiden worden onder de medewerkers van jouw organisatie.
Deze filmpjes lenen zich ook voor narrow casting en verzending via digitale nieuwsbrieven.
Tijdens de recente bijeenkomst van de Expertisegroep GEO zijn de filmpjes gepresenteerd. Daarna worden ze digitaal verspreid onder alle bedrijven in onze sector. Elk bedrijf kan zelf bepalen hoe de filmpjes ingezet en verspreid worden, maar het O&O fonds GEO deelt graag een aantal good practices, waarmee je de impact zoveel mogelijk kunt vergroten.
Het effect van een filmpje kan worden versterkt door na vertoning een vervolgactie te starten. Bijvoorbeeld door het filmpje over een gezonde leefstijl in te zetten tijdens de Nationale Vitaliteitsweek, die binnenkort - van 25 tot en met 29 september - in Nederland loopt. Of haak in op de 'Stoptober Challenge' of de 'Week van de werkstress', van 13 tot en met 17 november.
Lees verder op de projectpagina 'Filmpjes bewust van DI'
Deze filmpjes maken deel uit van het programma 'Lekker Bezig!' en zijn mede mogelijk gemaakt door de MDIEU-subsidieregeling van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Een DI-filmpje voor jouw bedrijf maken?
Er is ook budget beschikbaar om zelf zo'n filmpje te (laten) maken. Tijdens de livesessie van de Expertisegroep GEO, op 21 september, vertellen we je daar alles over. We maken het de bedrijven zo gemakkelijk mogelijk. We hebben een professionele filmploeg beschikbaar om jullie eigen succesverhalen op te nemen en te verwerken tot een voor jouw bedrijf herkenbaar filmpje.
Lees verder op de projectpagina 'Zelf een DI-filmpje maken'
Deze regeling maakt deel uit van het programma 'Lekker Bezig!' en is beperkt beschikbaar loopt tot 31 december 2023. Wees er dus snel bij!
Meer weten?
Neem dan contact op met Andrea van de Velde, programmamanager duurzame inzetbaarheid, vertelt je graag meer over de promotiefilmpjes en de mogelijkheid om zelf filmpjes op te nemen met een professionele producent.