De energietransitie is in volle gang en de komende jaren creëert dit veel werkgelegenheid. Zeker bij de netwerkbedrijven zijn er in de komende jaren veel technisch opgeleide mensen nodig. Een uitdaging in een zeer krappe arbeidsmarkt! 'Power up the Planet!' is een initiatief van de netwerkbedrijven, dat wordt ondersteund door het O&O-fonds NWb.
De instroomcampagne 'Power up the Planet!' is bedoeld om de doelgroepen via YouTube, Snapchat, Instagram en Facebook de nieuwe website te laten bezoeken. Uit verkennend onderzoek onder jongeren bleek dat zij via deze online kanalen het best te bereiken zijn. De gekozen slogan bleek favoriet.
Doelgroepen
De doelgroep bestaat uit drie subgroepen met verschillende drijfveren:
- Concrete bètatechnici: "wat kan ik maken of onderzoeken?"
- Mensgerichte generalisten: "wat kan ik betekenen voor de samenleving?"
- Carrièrebèta's: "wat kan ik bereiken?"
De nieuwe website bevat een landingspagina, die informatie bevat over opleidingen en MBO-scholen. De eerste doelgroepen zijn VMBO-ers, Havisten en hun ouders die op zoek zijn naar een MBO-opleiding. Later is de website verder uitgebreid met doelgroepen voor HBO en WO.
Van landingspagina tot platform voor bedrijven
Bedrijven kunnen op de website zelf aanvullen op welke beurzen of events zij contact leggen met jongeren. Ook kunnen de bedrijven hun bedrijfslocaties en informatie over relevante opleidingen actualiseren.
Jongeren kunnen op de website verkennen welke functies bij hen passen en welke netwerkbedrijven, events, beurzen en opleidingen bij hen in de buurt plaatsvinden. Docenten kunnen op het platform gratis het lespakket aanvragen.
Toolkit voor bedrijven
In het eerste kwartaal van 2022 heeft de projectgroep 'Power up the Planet!' versterking gekregen van collega’s met expertise in recruitment, communicatie en opleiden uit vrijwel alle bedrijven.
Mede dankzij hun inzet is er nu een toolkit met fysieke en digitale communicatiemiddelen beschikbaar. Flyers, posters, stickers, banners, een digitale beursvideo-achtergrond, templates voor Powerpoint en social media werden al ingezet tijdens de gezamenlijk voorbereide 'Girls' Day'. De toolkit is via de leden van de werkgroep beschikbaar voor alle energienetwerkbedrijven.
Netwerkgame te leen!
De werkgroep 'Power up the Planet!' (PutP) heeft ook een netwerkgame ontwikkeld, als onderdeel van de (online) toolkit. Hierin zitten ook flyers, posters, stickers, banners, een digitale beursvideo-achtergrond, een ppt-template en templates voor social media.
Het formaat van deze netwerkgame is: 1m x 1m x 25cm; dit kan in een royale kofferbak worden vervoerd. Op korte termijn komt er ook een gebruikershandleiding beschikbaar, met een toelichting op de drie spellen van de netwerkgame. Dit om de vertaling naar de functie van de netwerkbedrijven bij de hand te hebben. De netwerkgame kan rouleren onder de bedrijven.
Reserveren van deze netwerkgame verloopt via het servicebureau van het O&O-fonds NWb, per e-mail aan Iris van de Haar.
Vragen over deze campagne?
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Marinika Knoef, programmamanager 'Future Fit' of met Karin Gibcus, projectleider van deze campagne.