De energietransitie is in volle gang en de komende jaren creëert dit veel werkgelegenheid. Hiervoor zijn er in de komende jaren veel technisch opgeleide mensen nodig. Dat vormt een uitdaging, in de huidige krappe arbeidsmarkt. 'Power up the Planet!' is een initiatief van de energienetwerkbedrijven, dat wordt ondersteund door het O&O-fonds NWb.
De instroomcampagne 'Power up the Planet!' is bedoeld middelbare scholieren via YouTube, Snapchat, Instagram en Facebook bekend te maken met de campagnewebsite en hen daarop te helpen om informatie te vinden voor een studiekeuze richting techniek.
Doelgroepen
Jongeren in de leeftijd van 12 tot 15 jaar vormen de belangrijkste doelgroep, Zij staan op het punt om een vervolgopleiding te kiezen. Om hen hierbij te helpen, bevat de website interviews met medewerkers in verschillende beroepen en veel informatie over technische opleidingen bij MBO- HBO- en WO-instellingen en bij de bedrijven.
Voor jongeren en hun ouders die liever persoonlijk contact hebben, zijn de netwerkbedrijven door het hele land aanwezig op beurzen en evenementen.
Lesmateriaal en Escape Room voor scholen
Voor docenten biedt 'Power up the Planet!' gratis lesmateriaal op verschillende niveaus. Dat materiaal vormt een eerste kennismaking voor leerlingen van VMBO, HAVO en VWO. Ook bieden we scholen aan om met hun klassen gebruik te maken van onze spannende en interactieve 'Escape Room'. Docenten kunnen deze gratis reserveren op een dag en plaats naar keuze.
Onlangs zijn de eerste delen van het keuzevak Nutvoorzieningen ontwikkeld en ook deze zullen via de website Power up the Planet beschikbaar komen. Het keuzevak is bedoeld voor derde- en vierdejaars VMBO-leerlingen die het profiel 'PIE' (produceren, installeren en energie) hebben gekozen. Dit zijn leerlingen die al wat elektra achtergrond hebben.
Gastcolleges
Tenslotte heeft Power up the Planet in samenwerking met Guruz vijf online gastcolleges voor het MBO opgenomen met mensen uit de praktijk over werken in en ontwikkelingen binnen de netwerksector. Zo'n gastcollege duurt tien minuten en je hoort hoe de theorie eruit ziet in de praktijk van alle dag. De online gastcolleges zijn voor docenten gratis beschikbaar.
Toolkit voor bedrijven
Voor de netwerkbedrijven is er een toolkit met fysieke en digitale communicatiemiddelen beschikbaar. Deze toolkit omvat flyers, posters, stickers, banners, een digitale beursvideo-achtergrond, templates voor Powerpoint en social media. De toolkit is via de leden van de werkgroep beschikbaar voor alle energienetwerkbedrijven.
Netwerkgame en VR-brillen te leen!
De werkgroep 'Power up the Planet!' (PutP) heeft ook een netwerkgame en VR-brillen ontwikkeld, als onderdeel van de (online) toolkit. Hierin zitten ook flyers, posters, stickers, banners, een digitale beursvideo-achtergrond, een Powerpoint-template en diverse templates voor social media.
Het formaat van de netwerkgame is: 1m x 1m x 25cm; dit kan in een hele royale kofferbak worden vervoerd. Bij de netwerkgame zit een gebruikershandleiding met een toelichting op de drie spellen van de netwerkgame. Dit om de vertaling naar de functie van de netwerkbedrijven bij de hand te hebben. De VR-brillen zitten per stuk in een handzame, beschermende box, ter grootte van een schoenendoos.
Reserveren van deze netwerkgame verloopt via het servicebureau van het O&O-fonds NWb, per e-mail aan Iris van de Haar.
Vragen over deze campagne?
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Marinika Knoef, programmamanager arbeidsmarkt of met Karin Gibcus, projectleider van deze campagne.