Om meer diversiteit te krijgen in het personeelsbestand, werken de bedrijven in de sector GEO hard aan de werving van meer vrouwen en jongeren. Zij proberen het aandeel vrouwen binnen de sector in de komende vijf jaren te laten groeien van 15% naar 25%, en het aandeel jongere werknemers van 8% naar 15 procent.
Grootse aanpak van een ambitieuze campagne
De campagne bestaat uit drie onderdelen:
- een multimediale campagne, waarbij een website met verhalen van medewerkers en filmpjes, diverse social media-kanalen en buitenreclame worden ingezet;
- een online platform om bedrijven in alle regio's van Nederland te zoeken en direct contact op te nemen en te solliciteren;
- een toolkit voor bedrijven in de sector GEO, waarmee zij de instroomcampagne gemakkelijk kunnen koppelen aan bedrijfsspecifieke of lokale acties voor personeelswerving of het werken aan naamsbekendheid.
Werken aan diversiteit in de organisatie
Om de instroom van vrouwen en jongeren te stimuleren heeft de ontwikkelgroep een multimediale campagne ontwikkeld. Via social media en buitenreclame worden zij verwezen naar de website 'Maak werk van een schonere wereld!'. De werkgevers kunnen zich op dit platform presenteren en geïnteresseerden vinden vinden zo gemakkelijker de weg om te solliciteren.
Bezoek de website!
Door twee korte vragen te beantwoorden (wat voor werk wil je doen en waar wil je werken?) ontdekken de bezoekers van de website eenvoudig welke bedrijven goed bij hun wensen passen.
Enthousiaste verhalen van vrouwen en jongeren
Op de website delen tien jonge en vrouwelijke werknemers uit de sector hun ervaringen. Zij vertellen over de voordelen die het werken in de sector hen biedt. Ze zijn vooral blij met de opleidingsmogelijkheden, de flexibele werktijden en de mogelijkheden om door te groeien binnen hun bedrijf. Zij vertellen ook welke vooroordelen onterecht aan de sector kleven.
Lees hun verhalen en bekijk de video’s
Toolkit voor bedrijven
Tijdens de GEO Vakdag in juni 2022 werden de eerste onderdelen van de toolkit uitgedeeld. En in augustus is de toolkit gedeeld met de GEO-bedrijven. Deze bevat diverse middelen die de bedrijven kunnen drukken/posten/delen. Zowel intern als extern. Online en fysiek.
Uiteraard kun je daarbij kiezen voor de eigen medewerkers of degenen die het beste passen bij jouw boodschap. In de toolkit zijn medewerkers en bedrijfsnamen zichtbaar van AEB, AREA, ACV, Attero, DAR, EMPYRO, HVC, Meerlanden, ROVA, Saver en Twence.
De toolkit bevat de volgende onderdelen:
- het campagnelogo, voor opname in diverse communicatiemiddelen en media
- foto's en video's, ook geoptimaliseerd voor social media
- video's
- posters (A2-formaat)
- ansichtkaarten (verschillende visuals op de voorzijde en te bedrukken achterzijde)
- flyers (verschillende visuals op de voorzijde en te bedrukken achterzijde)
- e-mailhandtekening: suggesties om de campagne in e-mailberichten op te nemen.
Vragen over deze instroomcampagne?
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Marinika Knoef, programmamanager 'Future Fit' of met Karin Gibcus, projectleider van deze campagne.