Update 'Maak werk van een schonere wereld!'

Onder de naam 'Nieuwe Gasten' worden er voor deze instroomcampage opnamen gemaakt bij Meerlanden, HVC en ACV. Influencers op YouTube maken jongeren en vrouwen milieubewuster en laten zien hoe leuk het is om in de sector GEO te werken.

Maak werk van - ontdek onze campagne

Bekijk 'Nieuwe Gasten bij Meerlanden'

Naast de serie met Nieuwe Gasten is er ook een introductiefilm voor de campagne gemaakt.

Nieuwe campagnestrategie
De strategie met influencers komt voort uit de grotere mediastrategie die het O&O fonds GEO voor
'Maak werk van een schonere wereld!' heeft ontwikkeld. Deze past binnen het uitgangspunt om jongeren en vrouwen te bereiken en te informeren over wat de GEO-sector te bieden heeft. Zo enthousiasmeren wij hen om zich in de sector te verdiepen en hen als medewerker te verwerven.


In 2021 hebben we verschillende soorten content gemaakt, met medewerkers als voorbeeld (via 'storytelling'). Via betaalde media (Google-banners, YouTube, straatreclame, social media) en targeting op jongeren en vrouwen hebben we deze content ingezet. Deze aanpak bleek succesvol, dus dat doen we dit jaar weer. Maar nu proberen we jongeren via een andere route te bereiken, via influencers (‘branded content’). Zij nemen hun volgers mee in hun ervaringen en zo maken jongeren op een natuurlijke manier kennis met de verschillende beroepen in de GEO-sector. Jongeren staan zo meer open voor onze actiecommunicatie, terwijl het niet aanvoelt als reclame.

Samen met de GEO-werkgroep hebben we gezocht naar influencers die zich op jongeren richten, die openstaan voor samenwerking met ons O&O fonds, en die zelf content kunnen creëren. Er is bewust gekozen voor influencers die (nog) niets met duurzaamheid doen, omdat we zo ook geheel nieuwe doelgroepsegmenten bereiken die als potentiële werknemers willen bijdragen aan een schonere wereld. En niet alleen jongeren die zich al een hele tijd met duurzaamheid bezighouden.

Dit leidde tot de keuze voor 'Nieuwe Gasten', een YouTube-kanaal met 420.000 abonnees, dat wekelijks op dinsdag een nieuwe aflevering online publiceeert. Drie daarvan worden gevuld met bedrijven uit de sector GEO; die in principe steeds een maand na elkaar uitgebracht worden: Meerlanden (inzameling), HVC (verwerking) en BOR ACV

Meer over de campagne

Deze instroomcampagne is bedoeld om het aandeel vrouwen binnen de sector GEO binnen vijf jaar te laten groeien van 15% tot 25%, en het aandeel jongere werknemers van 8% tot 15 procent.

Voorbeelden instroomcampagne - orig

Begin november 2021 ging de website 'Maak werk van een schonere wereld' live.

Op deze website delen tien werknemers van bedrijven uit de sector hun ervaringen. Zij behoren tot de doelgroepen - jongeren en vrouwen - en vertellen over de voordelen die het werken in de sector hen biedt. Zij zijn vooral blij met de opleidingsmogelijkheden, de flexibele werktijden en de mogelijkheden om door te groeien binnen hun bedrijf. Zij vertellen ook welke vooroordelen er -onterecht- aan de afvalsector kleven.

Er is bewust gekozen voor een brede mediacampagne. De foto’s en filmpjes worden getoond op diverse sociale media en in online nieuwsberichten. Maar ook op straatreclames in de buurt van (sport-)scholen was er aandacht voor de campagne in een speciale editie van Trouw op 17 december 2021 en in het Vakblad 'GRAM' van december 2021.

Er zijn inmiddels ook mooie voorbeelden van bedrijven die de campagne versterken: zo zal Saver een aantal van haar voertuigen bestickeren met een beeld van hun medewerker en het logo van 'Maak werk van een schonere wereld'. Helpt jouw bedrijf ook mee om de GEO-sector te promoten?

Meer weten?
Voor meer informatie over deze campagne kun je contact opnemen met Marinika Knoef.